Różnice między szlifierkami Makita DGA504 i DGA513
Jaką szlifierkę wybrać czyli czym różnią się DGA504 i DGA517
Zacznijmy od tego, że wszystkie szlifierki akumulatorowe Makita z silnikiem bezszczotkowym mają bliźniaczą konstrukcję mechaniczną – czyli silnik i przekładnia. Różnią się natomiast drobnymi szczegółami technicznymi które teraz omówię.
Pierwszą z różnic jest prędkość obrotowa. Rozróżniamy maszyny z regulowanymi obrotami i ze stałymi. Wersje z regulacją są delikatnie dłuższe i mają dołożony potencjometr przy gnieździe akumulatora.
Modele z regulacją obrotów to:
- DGA513
- DGA514
- DGA517
- DGA518
Modele bez regulacji:
- DGA504
- DGA506
Drugą różnicą jest hamulec tarczy. Jest to specjalna funkcja zapewniająca bezpieczeństwo użytkownikowi. Dzięki niej po wyłączeniu szlifierki tarcza jest hamowana dzięki elektronice i zatrzymuje się w dużo krótszym czasie niż przy zwykłej maszynie. Delikatne różnice można też zaobserwować przy wrzecionie gdzie mamy specjalne sprzęgło dzięki czemu nie odkręca nam się tarcza podczas gwałtownego zatrzymania.
Modele z hamulcem elektrycznym tarczy
- DGA506
- DGA518
- DGA517
- DGA514
- DGA513
Trzecią zauważalną zmianą jest sposób włączania. Makita ma dwa systemu włączników – suwakowy i lizakowy. Włącznik suwakowy umożliwia na stałe włączenia maszyny – nie musimy go naciskać aby szlifierka kątowa działała. Jest to rozwiązanie najczęściej spotykane i wybierane. Bezpieczniejszym rozwiązaniem które sprawdzi się tam gdzie mamy wysokie wymogi bezpieczeństwa jest włącznik lizakowy. Tutaj możemy pracować tylko i wyłącznie gdy naciskamy na wyłącznik. Jest on umiejscowiony na dole szlifierki tak aby łatwo można było go włączyć palcami obejmując maszynę.
Szlifierki kątowe Makita z wyłącznikiem suwakowym
- DGA504
- DGA506
- DGA513
- DGA514
Szlifierki z wyłącznikiem lizakowym
- DGA518
- DGA517
Wszystkie szlifierki bezszczotkowe Makity zasilane akumulatorem posiadają również funkcję
AFT – Active Feedback Sensing Technology automatyczne wyłączanie narzędzia w przypadku nagłego spowolnienia lub zatrzymania tarczy (kick-back)
XPT – podwyższona odporność na pył i wilgoć
ADT - Automatic torque Drive Technology automatycznie dostosowuje prędkość i moment obrotowy podczas pracy
BLDC – bezczotkowy silnik prądu stałego