Daj swojej szlifierce drugie życie.
Najczęstszymi objawami uszkodzenia silnika w elektronarzędziach jest nadmierne iskrzenie, spadek mocy narzędzi za czym czasem idzie wyraźny spadek obrotów oraz charakterystyczny zapach spalenizny.
Dlaczego silnik w elektronarzędziach przestał działać? Na to pytanie też jest kilka odpowiedzi. Najczęstszą przyczyną usterki jest przeciążenie i przegrzanie narzędzia. Zdarza się też, że wirnik lub stojan dostają zwarcia na uzwojeniu lub wirnik został maksymalnie wyeksploatowany.
Na szczęście na rynku działają sierwisy taki jak nasz w którym możesz zostawić narzędzie do naprawy. Nie skupiamy się wyłącznie na naprawie sprzętów - sprzedajemy też części dzięki czemu sam możesz naprawić swoje narzędzia.
Na przykładzie szlifierki Makita GA5030 pokażę Ci jak zdiagnozować i wymienić w niej wirnik.
Na początku musisz odkręcić tylna osłonę silnika. W miejscu gdzie wychodzi przewód zasilający znajduje się śrubka.
Po przeciwnej stronie szlifierki odkręć dolną część przekładni.
Dzięki temu masz dostęp do kolejnych 4 śrubek które mocują obudowę przekładni do plastikowego korpusu szlifierki.
Kolejnym krokiem jest zdjęcie sprężynek z nawiniętej blaszki które dociskają szczotki węglowe do komutatora. Bez tego kroku nie wyciągniesz wirnika który zaprze się na rancie o krawędź szczotki.
Jak masz już wirnik w rękach to musisz oddzielić go od przekładni. wkręć uzwojenie w imadło, żeby je zablokować. Następnie kluczem 10mm odkręć śrubę która jest na końcu wirnika. Mocuje ona małą zębatkę do osi. Uważaj, żeby nie spadła Ci do smaru który jest w przekładni.
Przed wymianą wirnika na nowy musisz sprawdzić czy nie masz uszkodzonego stojana.
Stojan możesz zniszczyć np pracując na spalonym wirniku. Sprawdzasz go podłączając każde z dwóch uzwojeń do miernika. W tym przypadku początek uzwojenia jest wpięty we włącznik natomiast koniec wyprowadzony jest na szczotkę węglową.
Uważaj, żeby nie pomylić prawego i lewego uzwojenia. Sprawność elektryczną stojana sprawdzasz mierząc jego rezystancję. Ustaw miernik tak jak pokazałem na zdjęciu. Opór na obu uzwojeniach musi być praktycznie identyczny. Jeżeli tak nie jest to świadczy to o uszkodzeniu również stojana. W moim przypadku na szczęście ta część okazała się sprawna.
Drugim elementem który jest do sprawdzenia są łożyska kulkowe. Sprawdzamy ich luz osiowy i wzdłużny oraz swobodę obracania się. Nadmienię, że łożyska nie są drogimi częściami - najczęściej kosztują od kilku do kilkunastu złotych za sztukę i warto je profilaktycznie wymienić zwłaszcza, że masz do nich w tym momencie idealny dostęp. Abu je ściągnąć dobrze jest mieć specjalny ściągacz do łożysk. Ale bez niego przy odrobinie wyobraźni też jesteś w stanie sobie poradzić. Łożysko tylne przy komutatorze jest osłonięte gumowym pierścieniem centrującym. Pamiętaj, żeby go założyć na nowy element. Drugie łożysko na wirniku znajduje się w obudowie przekładni. Aby je wymienić musisz ściągnąć zabezpieczenie pierścieniem segera. Później powinno się je wyjąć bez problemu.
Kiedy masz już wszystkie elementy wymienione na nowe składasz maszynę w odwrotnej kolejności. Pamiętaj, żeby do nowego wirnika założyć nowe szczotki. Stara zasada która my wyznajemy na naszym serwisie elektronarzędzi.
Ciesz się swoją sprawną maszyną przez kolejne lata!